آثار هنری میناکاری
نوشته شده توسط : b.gholami

 میناکاری در میان هنرهای سنتی و دستباف اصفهان هنر بسیار اصیل و با سابقه ای است که بر روی فلزاتی مانند طلا، نقره و مس انجام می شود که امروزه بیشتر روی مس انجام می شود. گلدان شیشه ای میناکاری اصفهان نقاشی نازک گل مارپیچی طلایی سادهقدمت این هنر در ایران به دوره اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد، در زمان صفویه نقاشی‌های پرندگان و حیوانات روی پایه‌های آبی کم‌رنگ، سبز، زرد و قرمز و در دوره مغول نقاشی‌های دربار بر روی ظروف میناکاری می‌کشیدند. در دوره سلجوقیان استفاده از ظروف برنجی و میناکاری بسیار مورد استفاده قرار می گرفت، بنابراین مردم سلجوقی به استفاده و ترویج هنر میناکاری تشویق می کردند. خرید گلدان میناکاری کلیک کنید.

صادرات آثار هنری میناکاری

صادرات آثار هنری میناکاری شده نیز در این دوره صورت گرفت. در زمان صفویه، نقوش مینیاتوری مانند تجمع بزها در حیاط، اسب سواری، شکار و میناکاری روی نقره و همچنین نقوش موسیلاژ و هاتایی به نقوش اضافه شد و رنگ قرمز بیشتر مورد استفاده میناکارها قرار گرفت. بیش از هر دوره دیگری در دوره جدید، پس از قاجار، این هنر برای مدتی به فراموشی سپرده شد و کمتر مورد توجه قرار گرفت.

استاد مسگر برای تولید ظروف لعابی ابتدا ظروفی مانند بشقاب، کاسه، گلدان، دیگ و ... را می سازد و با اسید سولفوریک رقیق تمیز می کند و برای لعاب کاری آماده می کند. در مرحله لعاب دهی، رنگ لعاب را 3 یا 4 بار بر روی ظروف پاشیده و پس از هر بار رنگ آمیزی ظروف در کوره با دمای 750 تا 800 درجه سانتیگراد پخته شده و سپس به میناکار تغذیه می شود.

میناکاری ظروف لعابدار

استاد مینا ظروف لعابدار را با رنگ های لعاب مخصوص و قلم موهای ظریف رنگ می کند و طرح هایی از اسلایم، هاتایی، گل و مرغ، شکار و ... را روی ظروف پیاده می کند. در نهایت پس از اتمام رنگ آمیزی و میناکاری به کوره برگردانده شده و رنگ ها پخته و در دمای 600 درجه تثبیت می شوند.

با توجه به اینکه رنگ های لعابی باید در مدت زمان مشخصی در فر پخته شوند، این مرحله بسیار حساس است، زیرا اگر ظرف لعابی کمتر از مقدار در فر و در حرارت بماند، رنگ ها ثابت نمی شود و یکنواخت و در نتیجه این کار مستلزم کار و برق و پولیش است و همچنین در صورت وجود بیش از حد لازم در کوره رنگ ها سوخته و جذابیت کار از بین رفته و ظروف کدر می شود.

هنر میناکاری به اشکال مختلف و بر روی اشیاء مختلف مانند گلدان، لیوان، کاسه و فنجان، بشقاب، قاب عکس، تابلو میناکاری، در و پنجره، زیارتگاه میناکاری، اشیاء تزیینی، جعبه لوازم آرایش بانوان، شربت، زیور آلات انجام می شود. و ….

تنگ میناکاری

تنگ میناکاری ترکیبی از دو هنر گلدان سنتی و میناکاری است. این ظروف که امروزه بیشتر به عنوان وسایل تجملی و تزیینی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند جلوه خاصی برای سرو نوشیدنی هایی مانند دوغ، شربت و آب به شما عزیزان ببخشند و امکان شستشوی داخل این ظروف نیز وجود دارد.





:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








cache01last1715518775